سوال و جواب حسابداری

سلام دوستان عزیز این مطلب رو دوست عزیزمون آقای فرخ وند در سایتشون قرار دادند    

  یه سوال ساده حسابداری از دوستان محترم حسابدار دارم.
موضوع :  چقدر میتونید از دانش و تخصص حسابداری استفاده کنید ؟


این سوال رویکی از استادای دوره کاردانی

(مهندس  خراط)

ازمون پرسید ، همش چند  نفر از اون کلاس تونستیم یه جواب نسبی بدیم.
گفتم منم اینجا مطرح کنم ،خودتون ببینید می تونند پاسخ یا در واقع بهترین پاسخ رو بدید.؟..

شاید دونستن این مطلب یه روزی بدردتون بخوره.

توضیح سوال:

  یه فروشگاه رو در نظر بگیرید که بعد از گذشت چند سال از فعالیتش هیچگونه دفاتر و مدارک حسابداری نگهداری نکرده ، فرض کنید این فروشگاه قصد داره شما رو به عنوان حسابدار به خدمت بگیره و

از شما بخواد که  مدارک حسابداری و  مالی این فروشگاه رو تنظیم کنید.
حالا سوال اینه : 

مراحل و نحوه انجام کار حسابداری این فروشگاه

رو به چه صورت انجام میدین ؟؟؟

  پاسخ و توضیحات مربوط به مثال بالا
  با سلام  با راهنمایی و کمک استاد گرامی جناب آقای نصرالله تختایی که درحال حاضر برای گذراندن دوره  دکتری ؛ در هندوستان بسر می برند ؛ یک جواب تقریبا کامل برای وضعیت خاص مثال فروشگاه آماده کرده ام ؛ امیدوارم که مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.

مراحل انجام امور حسابداری به شرح زیر می باشد :
 
شما هر وقت برای انجام امور مالی یک واحد تجاری چه فروشگاه و بقالی سرکوچه باشد و چه شرکت ... انتخاب می شوید که قبلا دارای سیستم حسابداری نباشد جهت انجام امور مالی و حسابداری وظایف شما به دو بخش زیر می شود :
 


بخش اول  درمورد ثبت اقلام ترازنامه
   

(ساختار شرکت) :   

اطلاعات کلیه سرفصل های ترازنامه شامل دارایی های موجود شامل جاری و غیرجاری و بدهی های موجود شامل جاری و غیرجاری و سرمایه اسمی را از روز تأسیس تا روزی که شما به عنوان حسابدار و مسئول امور مالی انتخاب شده اید را باید جمع آوری ؛ تجزیه و تحلیل و  ثبت نموده

(همچنین در صورت سرمایه گذاری مجدد ؛ مبلغ آن باید به سرمایه اول دوره اضافه شود) 

و مابه التفاوت اینها  که همان "سود یا زیان انباشته و سنواتی سال های گذشته" است را باید به صورت یک رقم جداگانه در زیر سرمایه ثبت نمایید.  این سود یا زیان انباشته حاصل فعالیت مربوط به گذشته 

(یعنی از تاریخ تاسیس شرکت تا قبل از استخدام شما) 

 
بخش دوم

 

در مورد درآمدها و هزینه ها: اگر شما طی سال انتخاب شدید باید کلیه درآمدها و هزینه ها را از" ابتدای همان سالی "که شما به عنوان حسابدار انتخاب شده اید را ثبت نمایید و اگر امکان دستیابی به اطلاعات قبل از حضور شما نباشد باید از تاریخ حضور شما کلیه درآمدها و هزینه ها جهت تعیین سود و زیان "همان سال" ثبت شوند

( اشاره به اصل تطابق درآمد با هزینه ها)  

این 2 بخش از جمله اولین کارهایی است که شما به عنوان حسابدار باید انجام دهید ؛ نکته مهم و قابل توجه این است که تمام اطلاعاتی که ثبت می کنید باید به تایید و امضای مالک یا مالکان شرکت برسد.  

 

حال اطلاعات اولیه مربوط به سیستم حسابداری شرکت ؛ آماده می باشد و شما باید انجام امور حسابداری که همان جمع آوری اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی ، بررسی و  تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی و سند زدن ، ثبت در دفاتر روزنامه و انتقال به دفتر کل ، تهیه ی تراز آزمایشی تعدیل نشده ، انجام تعدیلات لازم ، تهیه تراز آزمایشی تعدیل شده ، بستن حسابهای موقت و نهایتا تهیه صورتهای مالی ، را طبق روال عادی انجام دهید. 

 

البته امروزه تمام این مراحل با نرم افزارهای حسابداری انجام می شوند....  

امیدوارم که از این مطلب استفاده ی لازم را ببرید، در صورت پیشنهادی برای بهبود توضیحات مذکور ، می توانید ارائه دهید.. 

موفق و سرفراز باشید.
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سوال آموزشی ، ،

تاريخ : دو شنبه 17 تير 1392 | 1:47 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.